Modeljaren:  Type frame:  Motor inhoud:  Bijnaam:  Uitleg bijnaam: Kenmerken: 
1954  26" zwanenhals  49 cc  Sleutelgat / Suikerpotje  Luchtfilter lijkt op Sleutelgat   Bougie aan voorzijde cilinder, Los staande koplamp
1955 - 1956   24" zwanenhals  49 cc Sleutelgat / Suikerpotje  Luchtfilter lijkt op Sleutelgat  Bougie aan voorzijde cilinder, Los staande koplamp

 

VeloSoleX 330

De 330 werd geboren in september 1953. Er verscheen een nieuwe motor, het vermogen steeg daarmee van 0,4 pk naar 0,5 pk.

De boring is vergroot van 38 mm naar 39,5 mm. De cilinder inhoud gaat van 45cc naar 49cc.

Er verschijnt ook een typenummer, de 330 zag zijn naam ontstaan ​​dankzij de wetgeving die de productie vereiste om deze typen te benoemen.

De productie van de 330 begint met nummer: 325206.

De kenmerken van de 330 v0 zijn:

  • een nieuwe cilinderinhoud die van 45cc naar 49cc gaat.
  • de zuiger blijft een kamzuiger met een diameter van 39,5 mm.
  • 2 zuigerveren: 39,5x2,5 schuine snede.
  • een nieuw luchtfilter op de cilinderkop.
  • een nieuwe cilinderkop bevestigd met 4 tapeinden waar de bougie schuin wordt ingebracht op ongeveer 45°.
  • de rol heeft een diameter van 45 mm.
  • het frame van de zwanenhals blijft behouden.
  • het motorcarter blijft ongewijzigd, alleen de cilinderinhoud veranderd van 45cc naar 49cc.
  • de hefhendel is anders. Het is gemonteerd op 3 veren en 3 schroeven tegen slechts 2 voor de 45cc. De hendel heeft nog steeds een gestempeld deel van de 45cc-hendel.
  • er wordt een nieuwe carburateur ontwikkeld. Het bevindt zich nog steeds achter de cilinder, maar is nu veel dunner en neemt minder ruimte in beslag. Daarom is de afvoerleiding ook anders. De banjo fitting verdwijnt ten gunste van een schroefdraad fitting en een kunststof ring. Door de fitting vast te draaien, kwam er druk op de plastic ring te staan, waardoor deze opzwelde en de diameter ervan toenam, waardoor de pijp in de carburateur vastliep en de afdichting afsloot.
  • De aansluitingen van de brandstofpomp blijven ongewijzigd. Deze blijft dezelfde maat, dezelfde diameter en blijft dezelfde schroefdraad: M8x1 houden.
  • de uitlaatspruitstuk is ook aangepast, deze is niet langer van schroefdraad voorzien aan de kant van de carburateur.
  • de tank is vergroot, de diameter blijft hetzelfde. De hals is korter dan bij de 45cc en is nu gemaakt van messing. Een speciale vorm voor het uitlaatpatroon is op het binnenste deel van de tank gestempeld.
  • het nieuwe voorspatbord is voorzien van een 4-gaats spatlap dat de gebruiker beschermt tegen uitlaatgassen en eventuele hete oliespatten op de onderkant van de broek.
  • een carburateur spatscherm is toegevoegd. De grootte van de 45cc carburateur maakte het onmogelijk om deze te plaasten. Op de rechter vorkarm is een verlengstuk gemonteerd voor het bevestigen van deze nieuwe beschermplaat. De vorkarm krijgt een gelaste nok om deze verlenging op te vangen.
  • De remmen zijn enigszins aangepast. De boog gaat van enkele naar dubbele dikte. Het is nu uitgerust met een remveer centreerinrichting om de kracht daarvan gelijkmatig te balanceren aan elke kant van de rem. De remassen hebben een langere schouder.
  • de banden gaan van 600x42B type Y (24x1 1 / 2x1 5/8) tot 600x45B type YY (24x1 1 / 2x1 3/4).