Modeljaren:  Type frame:  Motor inhoud:  Bijnaam:  Uitleg bijnaam: Kenmerken: 
 1948 - 1953 26" zwanenhals  45 cc  Peperbus  Luchtfilter lijkt op een peperbusje  

 

VéloSoleX 45cc met 650 (26inch) wielen:

 

De SoleX 45cc werd op de markt gebracht tussen april/mei 1946 en september 1953 (motornummers 1000 t/m 325 205).

In deze periode heeft het een groot aantal veranderingen ondergaan met betrekking tot het aantal geproduceerde exemplaren.

Het aantal uitvoeringen van de 45cc is dan ook erg moeilijk te certificeren.

De start van de marketing was tussen april en mei 1946 met motornummer 1000.

 

 

– De wielen in 650 hebben een profiel van het type gendarme hoed. Bij de SoleX 1363 zijn de velgen zilver kleurig. Het is echter niet onmogelijk dat sommige voertuigen zwart gelakte velgen kregen.

– De bandenmaat is (650x42B) 650B type Y (26 x 1 1/2 x 1 5/8).

– Het is niet ongebruikelijk om het merkteken "SOLEX" op de zijwanden van vintage banden te vinden.

– Het frame, vervaardigd door VéloSoleX, is volledig gelast en dus niet demontabel en wordt versterkt door "hoekplaten"

– Het achterspatbord, om te voldoen aan de wetgeving van die tijd, is wit geverfd van het rode licht tot het einde.

– De bagagedrager met stangen ondersteunt een gereedschapskist die onder het zadel is bevestigd.

– De remblokken zijn gemaakt van plaatstaal met één dikte.

– De pedalen zijn van het merk LYOTARD.

– Het 46-tands crankstel kan met 3 schroeven worden verwijderd.

– De kettingkast is vleugelvormig.

– De uitlaat is gemaakt van staal, niet verwijderbaar behalve de 14x100 schroefdraadpijp die losgeschroefd kan worden. Het einde van de pijp heeft de vorm van een cirkelboog. Aanwezigheid van een demper aan het einde van de pijp.

– De ontsteking is een magnetisch vliegwielsysteem met 2 magneten die kunnen worden verwijderd door 2 grote externe schroeven,

– De vliegwiel trekker is bij het verlaten van de fabriek al in de rotor geïntegreerd.

– De vliegwiel en ontsteking hebben hetzelfde serienummer, zeer dicht bij het motornummer.

– Het vliegwielmagneet heeft een echte gegoten nok met een verstevigingsring om te voorkomen dat het metaal barst bij het aandraaien van de conus.

– De ontsteking bestond uit 3 spoelen die in een vierkant waren gerangschikt, vergelijkbaar met de Safi Super X-ontsteking.

– Er is een smeerkanaal voorzien voor de smering van de 2 lagers: 6203 van de behuizing en 6202 van de ontsteking.

– Het carter heeft nog maar 5 montagegaten voor het carterdeksel.

– De rol heeft een diameter van 50 mm. Het wordt geklemd tussen 2 flenzen met spie en 2 rubberen ringen.

– De krukas is voorzien van een verwijderbare gewichtsreferentie.

– De gasklepplug heeft 2 koppen waarop de gas-/decompressiestang en de decompressiestang zijn gewikkeld. Deze 2 hengels worden aan de korenmaat vastgehouden door halvemaanpennen.

– De inlaat/uitlaatpijp heeft een aluminium body en een rechte uitlaatpijp.

– Het motorblokkeringssysteem bevindt zich onder het contact, op de linker ophangplaat van de motor.

– Het stuur heeft geen gat voor de gasklepas. Deze hendel wordt daarom met een eenvoudige kraag aan het stuur bevestigd.

– De zamac remhendels zijn redelijk afgerond van vorm.

– Het rode lampje is van het merk SUBITEZ. Het lichaam van de cabochon is gemaakt van aluminium.

– Een grote DUCELLIER-koplamp is bevestigd op een beugel die aan de ontstekingsplaat is gelast. Bij de eerste modellen is hij zwart gelakt en daarna in ongeverfd aluminium.

– De brandstofpomp word aan het carter bevestigd met de 2 schroeven aan de linkerkant.

De 2 schroeven aan de rechterkant draaien alleen de membraanzitting vast. Deze schroeven zijn van aluminium en even lang.

– De membraanzitting is ook in zamac.

– Het deksel van de brandstofpomp draagt ​​de referentie eV533.

– De tankdop is gegoten in zamak met het opschrift "SOLEX".

– De cilinderkop heeft een bougiegat van 18 mm.

– Sommige modellen zijn uitgerust met speciale frames zonder "V" gelast aan de onderkant onder de hoofdbuis. Een buis verlengt de voorkant naar het crankstel.